De start: meer uitwisselen over begeleiding startende leraren

Er gebeurt veel op het gebied van de begeleiding van startende leraren in het voortgezet onderwijs. En dat is maar goed ook, want uit onderzoek[1] blijkt dat in Nederland 30% van de starters uitvalt in de eerste drie jaar. 14% daarvan “hopt” naar een andere school, 12 % verlaat het beroep. Startende leraren die stoppen in hun eerste baan rapporteren meer stress en negatieve emoties dan starters die op school blijven. Bovendien duurt het bereiken van volledige vakbekwaamheid als leraar ongeveer 15 jaar. Hoe kunnen we de uitval verminderen en de ontwikkeling van startende leraren versnellen?

Goede begeleidingsprogramma’s voor startende leraren helpen daarbij, blijkt uit tal van onderzoeken. Wat is “goed”? In de brochure “begeleiding van beginnende leraren”(DUO, 2013) worden een aantal richtlijnen gegeven, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.[2] Reduceren van de werkdruk van starters bijvoorbeeld, door minder lesuren en zorgvuldig kijken naar het takenpakket. Door de starter individueel te begeleiden én ruimte te geven voor intervisie met collega’s. Door feedback te geven op basis van observaties in de klas. En door aandacht te hebben voor de “enculturatie” van starters: kennismaking met de school, zoals beleid, werkwijzes en systemen.

Een groep van schoolleiders, schoolopleiders, docentcoaches en lerarenopleiders heeft in de afgelopen jaren nieuwe aanpakken ontwikkeld om startende docenten nog slimmer te ondersteunen. Dat hebben we gedaan binnen het kader van het project Begeleiding Startende Leraren. De komende jaren testen we deze aanpakken in de praktijk. Omdat we de onderlinge uitwisseling zo inspirerend vinden, willen we graag doorgaan met het uitwisselen van ervaringen. Dat doen we (onder andere) door middel van deze blog. Het “blogteam” bestaat uit Karel, Gijs, Arend-Jan, Kim en Maaike: personeelsbegeleiders, schoolopleiders, docentcoaches en lerarenopleiders. Voor ons- als beginnende bloggers- is deze teamblog een experiment om samen te ervaren wat bloggen voor ons eigen leerproces als begeleiders kan opleveren én hoe het kan bijdragen aan het stimuleren van meer uitwisseling en discussie rondom dit onderwerp. We nodigen je graag uit om mee te lezen, te reageren of zelfs als (gast)blogger mee te schrijven!

Wat kun je hier de komende tijd zoal verwachten? Elke 2 weken staat op dinsdagochtend hier een nieuwe blog klaar. Denk aan onderwerpen als:

  • Ervaringsverhalen: “Mijn eerste jaar voor de klas”
  • Praktische voorbeelden van begeleiden van starters. Bijvoorbeeld: hoe leer je orde houden? Hoe ga je om met ouders?
  • Tips over handige tools voor coaching en intervisie voor starters
  • De laatste wetenschappelijke inzichten over dilemma’s en ontwikkeling van starters
  • Schoolvraagstuk: begeleiden en beoordelen, uit elkaar houden of niet?
  • Interviews: leraar worden, waar doe je het voor en wat doet het er toe?

Heb je een goed idee voor een blog? Of zou je zelf iets willen schrijven over een onderwerp dat je na aan het hart ligt? Reageer onderaan deze blog of neem contact op met een van ons!

[1] Helms-Lorentz, M., Slof, B., & Van de Grift, W. (2013). First year effects of induction arrangements on beginning teachers’ psychological processes. European Journal for Psychological Education , 28, 1265-1287.

[2] Helms-Lorenz, M. e.a. (2013). Begeleiding van startende leraren. Een kader voor de ontwikkeling van school-specifieke inductiearrangementen. Rijksuniversiteit Groningen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s