Het kaf en het koren: hoe overleef ik de eerste jaren voor de klas

Een leven lang leren, als docent ontkom je er eigenlijk niet aan. Lesstof verandert, leerlingen veranderen en jijzelf natuurlijk ook. Vanuit diverse kanten wordt de wens geuit dat docenten zich in alle fasen blijven ontwikkelen. Om dit te bevorderen worden startende leraren op steeds meer scholen via een driejarig inductietraject hiervoor klaargestoomd.

Veel leraren zijn in de jaren negentig niet tot nauwelijks begeleid. Een collega vertelde me dat ze hierdoor een pittig eerste jaar gehad heeft. Een flink aantal docenten moest een frisse start maken op een nieuwe school. Zo werd zonder begeleiding en coaching het kaf vaak vanzelf van het koren gescheiden.

Ook kwam er rond deze tijd een docentenoverschot, dus als het niet liep had de school zo iemand anders. Maar veel docenten die toen zijn begonnen zijn er nu nog. Een andere collega vond het zelfs prettig om na een opleiding je eigen gang te kunnen gaan.

De laatste jaren is de begeleiding van starters weer een gewoonte geworden. Sterker nog het ministerie van OCW stimuleert de ontwikkeling van driejarige inductie-programma’s waarmee de startende leraren adequaat begeleid worden. Zo zal een docent sneller groeien tot een ervaren leerkracht die nooit uitgeleerd is. Tevens is er aangetoond dat intensieve coaching en begeleiding uitval inderdaad vermindert. Prettig voor de kersverse docent, voor de school en voor de leerlingen. Minder uitval kan er zo ook mede voor zorgen dat er geen, of een verminderd, lerarentekort ontstaat. Hoe dit er in de praktijk uitziet en hoe en of dit werkt is al een aantal jaar onderwerp van studie1.

Om aan de wens van het ministerie van OCW te voldoen zijn nu veel scholen samen met de lerarenopleidingen bezig om een driejarig inductiearrangement op te stellen. Vaak is een select gezelschap in de school bezig om zich hier over te buigen. Starters zijn er in alle soorten en maten en hoe pas je de begeleiding en coaching hier op aan? Of je nu begeleid bent of niet, er is een grote kans dat je dit leest als docent en nu ben ik heel benieuwd: hoe ben jij je eerste jaar eigenlijk doorgekomen?

[1] Helms-Lorenz, M. e.a. (2013). Begeleiding van startende leraren. Een kader voor de ontwikkeling van school-specifieke inductiearrangementen. Rijksuniversiteit Groningen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s