Orde houden geeft een kick!

Orde houden geeft een kick!
Als nieuwe docenten op school komen krijgen ze met mij te maken. Als personeelsbegeleider help ik hun de weg door onze school te vinden. Na een wandelingetje, een gesprek en een opstartbijeenkomst begint het echte werk.
Orde houden is ongelooflijk belangrijk, helemaal voor starters. Dit is hoe ik het aanpak.
De leerlingen bestormen je lokaal… Hou ze op afstand! Dat is de eerste tip, waarmee ik zeggen wil: Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent, alles klaar hebt staan…. En dan… Ja dan loop je naar de deur en heet je ze persoonlijk welkom. Zo ben jij de baas over jouw onderwijsproces. De chaos van de gang, laat je op de gang.
De leerlingen gaan zitten en je start de les op. Ondeugend kijken ze je aan!
Zorg dat je de leiding houdt, vooral in het begin in een nieuwe school, met nieuwe leerlingen, met nieuwe collega’s. Dus… Jij leest de namen voor, noteert – soms fonetisch – de namen van de nieuwe mensen in jouw lokaal. Als het niet klopt wat je zegt, laat je je verbeteren….
Eenmaal klaar met namen noteren en jezelf voorstellen wordt het tijd om jouw regels uit te leggen. Zorg dat het er weinig zijn. Misschien één of twee? En.. maak duidelijk dat wat je zegt, dat je dat ook doet. En zeg dat vooral niet – maar doe het!
Dan zul je merken dat het leuk is in de klas. Jij, de leerlingen, jullie zien elkaar. We zijn immers net mensen… Of we nu leerling of leraar zijn. Orde houden is gaaf, maar in orde gehouden worden … nog veel leuker!
Hoe help jij starters bij hun eerste les?

Advertenties

3 gedachtes over “Orde houden geeft een kick!

  1. Onze studenten bij de lerarenopleidingen vragen ook vaak hoe ze hun klassenmanagement kunnen verbeteren. Ik vind het heel goed dat een beginnende docent concrete aanwijzingen krijgt hoe zo’n eerste les aan te pakken. Wij wijzen ze ook altijd op tips & tricks die te vinden zijn in de boekjes. Peter Teitler komt bij ons op bezoek om te vertellen over zijn aanpak, de studenten ervaren dat altijd als heel nuttig. Tegelijkertijd probeer ik ook duidelijk te maken dat je veel problemen kunt voorkomen door afwisselende en activerende lessen te geven. Leerlingen hebben dan geen tijd meer om te klooien. Toch lukt het me soms maar moeilijk ze hiervan te overtuigen. Ik denk dat ook hiervoor studenten behoefte hebben aan concrete aanwijzingen, zowel vanuit de lerarenopleiding als de begeleiding op school. Suggesties voor aanpakken zijn welkom.

    Liked by 1 persoon

  2. Les start.
    Een goede start maken van een les is belangrijk. Denk daarom van te voren na over het wat je gaat doen, waar je dit doet, en over het waarom: wat ga je zeggen, waar ga je staan en welke hulpmiddelen ga je gebruiken (en zorg dat die klaar liggen).
    Een prettige manier om een les te beginnen is de leerlingen bij de deur welkom te heten. Voordeel is dat je even persoonlijk met elke leerlingen wat kunt uitwisselen (“hoe is het met basketbal gegaan”, of ‘hoe is het met je vader”) en dat de leerlingen rustig en een voor een het lokaal binnen gaan. Als je dat prettig vind kun je hierbij elke leerling een hand geven, maar het kan ook zonder.

    Je allereerste les aan een klas is speciaal. Jij bent benieuwd naar de leerlingen en zij zijn net zo benieuwd naar jou. Dus nadat de leerlingen zijn gaan zitten is het tijd voor een voorstelrondje. Bedenk hoe jij je gaat voorstellen: je naam, eventuele hobby’s of sport, je burgerlijke status? Gebruiken leerlingen de achternaam of de voornaam om je aan te spreken, vraag dit aan je collega’s en neem dit over. Je kunt het later altijd nog aanpassen als je daar een goede reden voor hebt.
    Ik schreef mijn naam altijd op het bord.
    Na je eigen voorstellen volgen de leerlingen. Maak meteen gebruik van dit rondje om de namen van de leerlingen op de plattegrond van het lokaal te noteren. Die namen moet je meteen hierna kunnen gebruiken en zo leer je ze langzaam uit je hoofd. Op een leeg vel met de plattegrond van de klas noteerde ik de voornaam van elke leerling met potlood. Dat laatste omdat je dan makkelijker wijzigingen kunt aanbrengen als een leerling een andere plek wil (na overleg) of als jij zelf een leerling verplaatst. In de bovenbouw liet ik elke leerling zelf de naam noemen en iets over zich zelf vertellen. In de onderbouw las ik de naam voor (dat is overigens lang niet altijd eenvoudig!) van de klassenlijst.
    Algemene gedragsregels kennen leerlingen al lang, die hoef je echt niet meer te gaan bespreken. Wees er wel snel bij als er dingen gebeuren die je niet wil, en leg dan desnoods uit waarom je dat niet wil. Wat leerlingen niet weten is hoe jou vak in elkaar zit en hoe jij wil dat ze daar mee omgaan. Welke materialen hebben de leerlingen nodig en welke moeten ze elke les bij zich hebben. Zelf besprak ik ook wat we in de les doen (werkvormen) en waarom we dat zo doen, en wat ik van de leerlingen in en buiten de les verwacht (huiswerk). Omdat bij scheikunde ook practicum gedaan wordt liet ik ook de gedrags- en veiligheidsregels de revue passeren. Dat moet je wel bij elk practicum kort herhalen totdat het routine is geworden.
    En hierna gaat de les inhoudelijk verder. Uiteraard heb je die goed voorbereid, ook wat de leerlingen doen bij elke fase!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s