overload2

Rompslomp – wat is overload?

Donderdag 15 oktober werd de landelijke conferentie “Een vliegende start” gehouden. Onderwerp: de begeleiding van startende leraren. Tijdens deze middag verzorgden Maaike Smit en ik een workshop waarbij schoolleiders, begeleiders en onderzoekers in gesprek gingen met startende leraren.

Een regelmatig terugkerend thema was de problematiek rondom de energieverdeling van de startende leraren. Deze “jonge honden” zijn vaak zo enthousiast, dat ze veel tegelijk willen aanpakken. Daarnaast hebben ze soms het (vooruit) plannen nog niet volledig in de vingers. Dit zorgt voor overvolle en ongestructureerde weken en een uitgeputte starter na de eerste maanden op school.

Een aantal schoolleiders en begeleiders vroegen zich af hoe ze dat eerste jaar voor de startende docent minder hectisch zouden kunnen maken. Een interessante vraag aan de startende leraren was: wat is de rompslomp die je kwijt zou willen?

Eerste probleem: wat verstaan we onder rompslomp bij startende leerkrachten? Deze discussiegroep wist het niet zo goed. Is het nakijken van toetsen bijvoorbeeld rompslomp? Of het kopiëren van materialen voor de les? En wat dacht je van taken, zoals het hebben van een mentorklas, het organiseren van een schoolreis of het bestellen van boeken voor leerlingen?

Er ontstond een interessant gesprek over de vraag of het mentorschap voor starters tijdens hun eerste jaar nu wel of geen “rompslomp” was. Bij een aantal scholen werd mentoring gezien als een toegevoegde waarde voor de kennismaking met de school. De starter krijgt aan het begin van het jaar een mentoring-cursus en heeft in zijn eerste jaar “gewoon” een mentorklas. Op deze manier maakt hij direct kennis met de organisatie, de leerlingen en het reilen en zeilen op school.

Andere scholen vonden mentoring een nogal complexe en belastende taak voor een startende leraar. Eén van deze scholen koos daarom voor een meer getrapte aanpak. De starter loopt in zijn tweede jaar mee met een ervaren mentor, het derde jaar krijgt de starter een eigen mentorklas samen met een ervaren mentor en pas vanaf het vierde jaar draagt hij de volledige verantwoording over zijn eigen mentorklas. Ik vond het een heel elegante oplossing, maar we kwamen er al snel achter dat het een intensieve, tijdrovende methode kan zijn. Is dat wel haalbaar bij een grote groep starters en bij een gebrek aan mentoren?

En nu jij:

Is het hebben van mentorklassen rompslomp of is het juist als een goede manier om startende leraren in te werken? Welke aanpak heb jij op school? Waarom? Werkt deze aanpak goed? En wat vind jij, is het hebben van een eigen mentorklas een taak die past bij een startende leraar?

Advertenties

4 gedachtes over “Rompslomp – wat is overload?

  1. Ik ben van mening dat het mentoraat een zeer belangrijke aanvulling kan zijn op je normale lesgevende taken. Het mentoraat belicht een hele andere kant van onderwijs en laat ook meteen de breedte hiervan zien. Bij overbodige rompslomp denk ik voornamelijk aan dubbele administratie, bewijslast verzamelen om het verzamelen van bewijslast en andere zaken die de aandacht wegnemen bij het lesgeven en de leerlingen.

    Liked by 1 persoon

  2. In mijn optiek heb je voor het aanbieden van ‘goede’ mentoring een meta perspectief op relevante de cultuur en procedures binnen én buiten je instelling nodig. Als startend docent kan ik me goed voorstellen dat je dit perspectief nog niet hebt, en kan ik me heel goed voorstellen dat het krijgen van een eigen mentorklas echt een sprong in het diepe is. Daarbij zul je je als startend leraar heel veel zaken in zeer korte tijd eigen moeten maken, wat ongetwijfeld een zeer stressvolle maar ook zeer leerzame ervaring oplevert. Afhankelijk van de vooropleiding van de startend docent (meestal lerarenopleiding (PO/VO) of ervaringsdeskundige (HO)) zul je ook nog moeten dealen met het lesgeven (in de specifieke context van de instelling) wat zeker in de eerste maanden ook genoeg spanning oplevert. De uitbreiding van onderwijstaken met mentoring zou ik dan ook pas doen wanneer de docent dusdanig veel vertrouwen heeft in de ‘core business’ – het verzorgen van onderwijs – dat een nieuwe uitdaging aangegaan kan worden. Ik ga er vanuit dat dit op individueel niveau geëvalueerd moet worden omdat niet iedereen even snel klaar is voor zo’n stap,

    Liked by 1 persoon

  3. Ik vond de discussie over in hoeverre je startende docenten “tegen zichzelf moet beschermen” ook erg interessant. Een starter gaf aan dat zij in het begin wat geïrriteerd was over haar coach die haar steeds maar adviseerde niet zoveel hooi op haar vork te nemen. Onzin, ze wilde juist in al die werkgroepjes, superleerzaam en ideeën zat. Maar later bleek ze toch wel vol te lopen en was het fijn om zich op de core business van het lesgeven te kunnen concentreren… Het lijkt me voor een docent een wankel evenwicht tussen vertrouwen geven en stimuleren enerzijds, en afremmen anderzijds. Hoe ervaren hier meelezende docent- of vakcoaches dat? En starters?

    Liked by 1 persoon

  4. Ik zou als school ook geneigd zijn om een beginnende leraar niet gelijk een mentorklas te geven. Een beginnend docent heeft het al druk zat met het organiseren van de lessen en alles wat daarbij komt kijken. Hoe meer iemand geleidelijk in het vak kan ingroeien, hoe beter. Veel beginnende docenten moeten nog een weg vinden om alle ballen in de lucht te houden, zonder daarbij zelf te veel stress te ervaren. Ik hoorde laatst een begeleider zeggen dat ze hun beginnende docenten stimuleren om zo min mogelijk werk mee naar huis te nemen. Als de deur van de school achter je dicht gaat, laat je ook het werk achter. Ik vind dat heel goed. Veel docenten ervaren continu druk omdat er altijd nog (nakijk)werk is dat moet gebeuren. Je moet dus ook als docent leren hoe je een balans vindt tussen prive en werk. En het blijkt wel dat dit lang niet altijd makkelijk is. Dus als de collega’s en begeleiders op school daar in kunnen begeleiden en iemand soms “tegen zichzelf in bescherming nemen” lijkt mij dat heel goed.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s