Lesson study: focus op LEERLINGEN

Dr. Nellie Verhoef is docent en onderzoeker bij de lerarenopleiding van de Universiteit Twente. Eén van haar specialisaties is Lesson Study, een in Japan beproefde methode om onderwijspraktijken te onderzoeken. Een lesson study team is een team van docenten die samen een les ontwerpen en observeren. Daarna wordt de les – en daarmee de ideeën over het leren van de leerlingen – opnieuw in de lespraktijk getoetst door een andere collega. In het kader van de begeleiding van startende docenten kan een Lesson Study Team worden ingericht met ervaren én startende docenten. In deze gastblog beschrijft Nellie de kern van Lesson Study en wat het deelnemende docenten kan opleveren.

Nellie: “Lesson Study is meer dan één les heel precies voorbereiden en evalueren. Het is een benadering om samen met collega’s (ervaren en startend) vat te krijgen op het leren van leerlingen in je school, en dat samen op een hoger plan te brengen. Het belangrijkste kenmerk van Lesson Study om dat te bereiken is de focus is op leerlingen: centraal staat het denken en leren van leerlingen en wat zij nodig hebben. Bij het ontwikkelen van het lesplan bijvoorbeeld is de uitdaging om in de schoenen van leerlingen te gaan staan en het leren zo zichtbaar mogelijk te maken, zodat er goed geobserveerd/geluisterd kan worden. De uitdaging bij het observeren is om met leerlingenogen naar de effecten van het lesgeven te kijken, en te focussen op de leerling. En niet zoals we gewend zijn met name de docent te observeren. Waar we heen willen, hoe we erheen willen, en welke wegwijzers we onderweg gaan gebruiken moeten we zelf naar de eigen wensen en behoeften invullen en in de gaten houden (Chokshi & Fernandez, 2004).

Ervaren docent: “Als observant zie je veel meer wat de leerlingen doen en wat er gebeurt. Als je zelf lesgeeft valt dit veel minder op”. En: “We hebben samen nieuwe lescomponenten toegevoegd en werden enthousiast van elkaars ideeën”. Startende docent: “De leerlingen vertelden tijdens de interviews wel echt dingen waar je iets mee kunt. Door er met elkaar over te praten en op elkaar door te gaan, wissel je veel ideeën uit en kom je steeds een stapje verder”. En: ”Door de les te verbeteren is de evaluatie een erg leerzame ervaring geweest. De leerlingen zeiden dat het leuk was om zelf iets te ontdekken tijdens de les”.

Nellie benadrukt hoe belangrijk het is om heel precies naar het leren van leerlingen te kijken- in plaats van vooral op de acties van de docent te letten. Ik vind het een mooi pleidooi: doen we dit inderdaad te weinig tijdens “normale” lesobservaties? Hoe is dat bij jou op school?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s