De rol van de docent

‘De rol van de docent doet nauwelijks ter zake’, was de prikkelende conclusie van onderwijskundig onderzoek in de zestiger jaren (Coleman, 1966). Hij keek naar leerlingprestaties. Onderzocht de bepalende factoren hiervoor. Aanleg en achtergrond bleken vooral van belang. Die docent kan zijn of haar stinkende best doen. Veel invloed heeft het niet! Het onderwijsveld op de achterste benen. Waar doen we het dan voor? Dat kan toch niet waar zijn? De dagelijkse werkelijkheid op vele scholen voelt voor velen anders. Niet in de laatste plaats voor de docenten zelf. De wetenschap reageert ook. Op de gebruikelijk manier: vervolgonderzoek. Een flink bombardement. Conclusie: van niet veel naar maar liefst 15 – 25% invloed op de prestaties van leerlingen. Gelukkig! Inhoudelijke conclusie: zicht op docentengedrag dat er toe doet. Zes domeinen met een veelvoud aan goed observeerbaar docentgedrag dat leidt tot betere leerprestaties. De ICALT-observatielijst was geboren. Eindelijk een valide lijst waarmee je op een objectieve manier docentgedrag kunt observeren. Het onderwijs blij. Of toch niet?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s