Mijn eerste ouderavond

Tot in de puntjes voorbereid zit ik te wachten. In mijn eentje in het grote lokaal. Nog geen jaar geleden zat ik in de college bankjes en nu? Nu wordt van mij verwacht, dat ik ouders te woord sta over de vorderingen van hun zoon Mark. ‘Hij is vervelend in de les en… hij doet niet altijd even goed mee..’ denk ik. Hoe ga ik dat vertellen? Is het wel verstandig dat ik over het wangedrag van Mark vertel? Zouden de ouders mij wel serieus nemen? Ik voel me onzeker. Dan gaat de bel…

Het is tien over zeven. Ik haal de ouders op. Mark is er ook bij. Ik geef ze een hand en heet ze welkom. ‘Fijn dat u er bent’ … hoor ik mezelf zeggen. De ouders stellen zich voor. Ik ook. ‘Ik ben Johannes Mulder, de leraar Nederlands van Mark’. ‘Waar komt u voor? Wilt u kennis maken? Of wilt u spreken over de vorderingen van uw zoon?’ Het blijkt het laatste te zijn. Ik pak de gekopieerde overhoringen en proefwerken erbij en leg de ouders uit, waar Mark de punten heeft laten liggen. Ook leg ik uit, hoe hij dit de volgende keer met wat ‘overhoor – hulp’ van thuis veel beter zou kunnen doen. De ouders zijn onder de indruk van mijn secure analyse en grondige voorbereiding. Na mijn uitleg aarzel ik… Ik waag het erop…

‘Beste ouders van Mark, er is nog iets, dat ik met u en Mark wil bespreken.’ De ouders zijn er helemaal bij met hun gedachten. Ik zie ze denken… Wat zou er komen? “Zegt u het maar!”
Dan zeg ik rustig, maar zeer weloverwogen – en spreek tot Mark…. ‘Als jij in de les je beter zou concentreren op de les, en ook op hetgeen ik uitleg – en minder zou kletsen met je buurman – zouden je cijfers nog beter zijn. ….. Je lijkt me een heel aardige, jongen – maar dit gedrag is niet goed. Dat zou je veel beter kunnen. En voor je cijfers zou dat zeker helpen.” Het is even stil en dan… ‘Zou je dit willen verbeteren?’ Mark denkt niet lang na. “Ja!”. ‘Dan ga ik je daarbij helpen’.

De ouders kijken naar Mark, kijken vervolgens naar mij. Mark heeft dit niet verwacht, dat zie ik. De ouders nemen het woord. ‘Hier hebben we het thuis nog over met Mark’. ‘Dank u wel!’
Ik geef aan klaar te zijn met het gesprek en bedank de ouders nogmaals voor hun komst. En vraag ze – als er iets is, contact met mij op te nemen. ‘Ik ben alle dagen op school, als er iets is, belt u maar. De conciërge zal u te woord staan, de boodschap doorgeven aan mij – en ik bel z.s.m. terug!’ De ouders verlaten het lokaal. Ik zit nog bij te komen van mijn eerste gesprek! Het is gelukt! Mijn ouderavond is geslaagd.

Heb jij tips of adviezen voor de eerste ouderavond? Dan daag ik je uit om te reageren!

Advertenties

Een gedachte over “Mijn eerste ouderavond

  1. Karel, mooi om te zien dat je niet alleen focust op een goede voorbereiding, maar ook bij het goed aanvoelen van degenen die tegenover je zitten. Waar staat zo iemand voor open? Hoe breng je jouw boodschap op een goede manier. Dit lijkt me iets waar je niet alleen als starter, maar ook als meer ervaren docent nog regelmatig mee worstelt.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s