Empowerment

Wanneer een starter in jouw school komt, kan hij veel van jou en jouw school leren. Maar andersom, kun je als school ook leren van de kwaliteiten van de starter. Het is daarbij belangrijk om een starter in zijn kracht te zetten. Maaike gaf een heel concreet voorbeeld in haar blog over het gebruik van een 100-dagen speech. Maar je kunt op nog veel meer andere manieren een starter stimuleren om zijn kwaliteiten in te zetten in jouw school.

Vanuit de psychologie is er allerlei literatuur te vinden over empowerment. Empowerment is het in de kracht zetten van medewerkers. Empowerment leidt tot medewerkers die initiatief durven te nemen, ideeën durven te delen en nieuwe dingen durven uit te proberen. Dit gevoel van empowerment leidt tot een actieve en betrokken houding.

In deze blog geef ik jullie een eigen invulling van het begrip empowerment. Daarnaast geef ik een link met de praktijk van startende leraren.

Je kunt op verschillende manieren doen aan empowerment. Daarbij kun je je focussen op verschillende aspecten, namelijk relevantie, competentie, autonomie en impact:

  1. Relevantie. De starter ziet de waarde van zijn werk. De visie en waarden van de school passen bijvoorbeeld bij zijn eigen idealen en standaarden.
  2. Competentie. De starter voelt zich bekwaam. Hij heeft het idee dat hij de juiste vaardigheden en kennis heeft om leraar te zijn en in de school te functioneren.
  3. Autonomie. Dit gaat over het gevoel van vrijheid om eigen keuzes te maken. De starter kan dan bijvoorbeeld zelf kiezen van welke methode hij gebruik maakt of op welke snelheid hij de stof behandelt.
  4. Impact. Dit gaat over de mate van invloed die iemand kan uitvoeren op de organisatie. Hoeveel kan de starter zelf teweeg brengen in de organisatie of is hij afhankelijk van anderen of hulpmiddelen?

Als schoolleider of begeleider kun je inspelen op deze componenten. Een 100-dagen speech heeft bijvoorbeeld alleen zin als de starter het gevoel heeft dat hij impact heeft met deze speech. Dus het is belangrijk dat je als school open staat voor veranderingen naar aanleiding van de tips die de starter geeft.

Relevantie
  • Leg uit hoe jullie visie is ontstaan en waarom deze zo belangrijk is voor jullie school. In het inductieprogramma hoort dit bij de enculturatie.
  • Zorg dat de waarden en normen van de starter overeen komen met die van jullie school.
  • Geef de ruimte aan de starter om zijn idealen na te streven.
Self-efficacy/competentie
  • Benadruk de kwaliteiten van de starter in feedbackgesprekken.
  • Vraag de starter om bepaalde taken op zich te nemen, omdat je verwacht dat hij daar goed in is.
Autonomie
  • Geef ruimte aan de starter om nieuwe dingen uit te proberen en dingen zelf te onderzoeken.
  • Geef de starter een gouden gids met contactpersonen en tips om dingen zelf te regelen.
Impact/gevoel van controle
  • Zorg voor korte lijnen in de organisatie, zodat de starter niet alles via tussenpersonen hoeft te regelen.
  • Neem ideeën van de starter serieus.
  • Moedig de starter uit om zijn ideeën te delen en breng deze ideeën in de praktijk.

 

Jullie hebben vast nog veel meer praktische tips om de starter in zijn kracht te zetten. Reageer op deze blog! Plaats een bericht hieronder.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s