Documentaire over de startende leraar

Dit keer geen uitgebreide blog, maar een interessente documentaire die je zeker moet gaan kijken wanneer je geïnteresseerd bent in het begeleiden van startende leraren. Deze documentaire geeft je in een inkijkje in het gaan en staan van een startende leraar Maatschappijleer.

Ik vond het zelf heel mooi om te zien hoe iemand groeit in zijn rol/identiteit als docent en hoe hij steeds beter zijn visie op goed onderwijs kan uitdragen en in de praktijk kan brengen.

Dit is de trailer:

Maatschappijleer – Officiële trailer van eenvandejongens op Vimeo.

En hier vind je de volledige documentaire:
http://www.npo.nl/2doc/16-05-2016/VPWON_1245932

Hoe leer je, als beginnend docent maatschappijleer, pubers nadenken over actuele en gevoelige kwesties als IS en de komst van vluchtelingen in roerige tijden? De overheid roept scholen op aandacht te besteden aan ‘beter burgerschap’, maar hoe doe je dat? Tijdens het eerste half jaar van Daan als docent maatschappijleer op een middelbare school ontdekt hij door schade en schande hoe ver de theorie en praktijk van het lesgeven uit elkaar liggen. Daan volgt de eerstegraads opleiding Maatschappijleer aan de universiteit en begint in augustus 2015 vol goede moed aan zijn carrière als docent op een middelbare school in Tilburg. Zijn ideaal: een inspirerend docent zijn en de leerlingen afleveren als zelfstandige burgers met verantwoordelijkheidszin. Maar naarmate het eerste semester vordert, blijkt de realiteit weerbarstig. Lukt het Daan om zijn eigen stijl van lesgeven te vinden en tegelijk ook om de leerlingen echt te bereiken?

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s