Masterclass opbrengstgericht werken via de datateam® methode

Toetsing is een essentieel onderdeel van onderwijs. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen summatief en formatief toetsen. Summatief toetsen heeft als doel de leerprestaties van een leerling te beoordelen en vervolgens een beslissing te nemen met betrekking tot selectie, classificatie, plaatsing of certificering.  Formatief toetsen heeft als doel informatie te geven aan de docent en leerlingen over de mate waarin de leerstof al wel of niet beheerst wordt. Deze informatie kan worden gebruikt om het leerproces waar nodig bij te sturen. Bij toetsen kan het gaan om allerlei soorten toetsen, zoals presentatie, portfolio, observaties in de les, discussies en praktische opdrachten.

Een vorm van formatief toetsen die in deze masterclass centraal zal staan betreft opbrengstgericht werken via de datateam® methode. Een datateam is een kleinschalig onderzoeksteam van docenten en schoolleiders die met behulp van beschikbare data (bijvoorbeeld toetsresultaten) concrete vraagstukken onderzoeken. Vraagstukken die datateams onderzoeken betreffen bijvoorbeeld tegenvallende examenresultaten voor een bepaald vak of problemen met de doorstroom. Tijdens deze masterclass gaan we als datateam aan de slag met een probleem in een fictieve school. Met behulp van hypotheses en data gaan we onderzoeken wat de oorzaken van dit probleem kunnen zijn. Bijvoorbeeld: Vallen de resultaten voor zowel jongens als meisjes tegen? Heeft het te maken met motivatie van leerlingen of ervaren leerlingen wellicht te weinig feedback van docenten? Tijdens deze workshop behandelen we vooraf gelezen literatuur en zullen bepaalde stappen van de datateam® methode worden doorlopen, om een indruk te geven hoe er gewerkt wordt in een datateam.

 

Leerdoelen:

  • Deelnemers maken kennis met begrippen als formatief toetsen en opbrengstgericht werken (theorie)
  • Deelnemers gaan via verschillende workshop activiteiten zelf aan de slag met de datateam® methode als concreet voorbeeld voor het toepassen van opbrengstgericht werken.

 

Lezen ter voorbereiding:

  • Schildkamp, K., & Poortman, C.L. (2015). Factors influencing the functioning of data teams. Teachers College Record,
  • Schildkamp, K., Poortman, C. L., & Handelzalts, A. (2016). Data teams for school improvement. School effectiveness and school improvement, 27(2), 228-254.
  • Poortman, C.L., & Schildkamp, K. (2016). Solving student achievement focused problems with a data use intervention for teachers. Teaching and Teacher Education
  • Schildkamp, K., Handelzalts, A., Poortman, C.L., Leusink, H., Meerdink, M.A., Smit, M., Ebbeler, J., & Hubers, M.D. (2014). De datateam® methode: Een concrete aanpak voor onderwijsverbetering. Antwerpen: Garant.

 

Duur:

  • 2 uren voorbereiding
  • 3 contacturen masterclass

 

De datum van deze masterclass wordt gecommuniceerd via de nieuwsbrief van BSL Oost.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s