Onderzoeksresultaten RUG voor BSL regio Oost voorjaar 2018

Mei 2018. BSL RUG resultaten regio oost voorjaar 2018

De Rijksuniversiteit Groningen heeft onderzoeksresultaten verzameld over de begeleiding die startende docenten op hun school ervaren. Deze gegevens helpen om de bestaande inductiearrangementen te evalueren. We willen jullie vragen om deze resultaten goed te bestuderen, er conclusies voor je school uit te trekken en ons deze conclusies voor eind mei te sturen aan l.e.i.breymann@utwente.nl.

De Rijksuniversiteit Groningen heeft alle startende docenten die aan dit project meedoen drie jaar lang elk voorjaar bevraagd over de begeleiding die zij op hun school ervaren. Daaruit komt een genuanceerd beeld naar voren dat we heel kort als volgt kunnen samenvatten:

  1. Over het algemeen ervaren startende docenten veel ondersteuning zoals werkdrukvermindering, introductiebijeenkomsten, begeleiding in de klas, etc.
  2. Bijna 60 % van de starters zegt dat er op hun school een inductiearrangement ligt (waarvan een derde de hele periode van 3 jaar duurt).

De resultaten voor de scholen in Twente staan in BSL RUG resultaten regio oost voorjaar 2018. We willen jullie vragen om de grafieken als schoolopleiders, management en andere betrokkenen samen te bestuderen en met elkaar te bespreken in hoeverre je de resultaten herkend en in hoeverre je met dit beeld tevreden bent. Om vervolgens de vraag te beantwoorden wat jullie beter zouden willen doen en hoe dat te bereiken.

Ook hebben we de volgende concrete vragen (zie de rode pijlen in de presentatie):

  1. Veel starters zeggen niet te weten dat er een inductietraject op de school is. Herkent u dit voor uw school? Zo ja, wat kunnen oorzaken zijn?
  2. Aanvulling: 35 % van de starters zegt niet goed geïnformeerd te worden over inductie-activiteiten bij de start van hun aanstelling. Hoe is dat op uw school?
  3. De monitor geeft aan dat niet alle starters (ca 35% niet) bekend zijn met de beoordelingscriteria met betrekking van hun functioneren Herkent u dit. Vindt u dat dit wel zo zou moeten zijn?
  4. De monitor geeft aan dat niet alle starters (ca 33% niet) systematisch feedback van leerlingen krijgen. Hoe is dat bij u?
  5. Ruim de helft van de starters zegt niet goed geïnformeerd te zijn over de opzet, inhoud en structuur van de zorg voor zorgleerlingen Informeert u uw starters over de zorgstructuur en zo nee, wat is voor u de reden om dit (nog) niet te doen?

Graag horen we van jullie welke conclusies je hebt getrokken. Wil je die voor eind mei opsturen aan Ingrid Breymann (l.e.i.breymann@utwente.nl) en daarbij in ieder geval bovenstaande vragen beantwoorden? Zodat we een nog beter beeld kunnen krijgen waar we nu staan en hoe we het beste verder willen gaan.

Alvast hartelijk dank!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s